mandag 30. mai 2011

3 dager igjen!

Da er det bare tre dager igjen. Jeg har siden sist fått litt mer informasjon om innholdet i turen. Vi ankommer Islamabad på lørdags kveld (4.6) Vi blir i hovedstaden til mandag. Da skal vi til et område som heter Swat dalen. Det er denne delen av Pakistan som ble hardest rammet av flommen i fjor sommer.

Swat dalen er i tillegg nokså urolig. I 2009 erobret Taliban dette området, før regjeringstyrkene jaget dem ut igjen senere samme år. Kampene mellom Taliban og regjeringen har i tillegg til flommen gjort situasjonen for befolkningen svært vanskelig. Mange måtte flykte fra hjemmene sine. Nå er målet at flyktningene skal flytte hjem igjen, men der mangler fortsatt mye. Over 1100-skoler ble ødelagt av flommen, så det er litt av et arbeid å få dette på plass.


På bildet under ser du en av skolene som ble bombet av Taliban under kampene mot regjeringen. 



Swat dalen er en naturperle og mange har gitt Swat tilnavnet "Det pakistanske Sveits."

Elevene her går på rene gutte- og jenteskoler. Området er svært strengt når det gjelder islam. Her gjelder regler for hvordan man oppfører seg som nok er svært ulikt fra det en er vant til hjemme.

Det er ikke sikkert at jeg får besøke jenteskolene, da ingen mann har adgang der.

I tillegg finnes religiøse skoler med imamer som lærere. Der kan de gjerne være 200 elever i klassen. Jeg håper jeg får besøke en slik skole, kanskje for å lære hvordan man får det stille i klasserommet....:-)

I kveld skal jeg gruble på hva man har i kofferten....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar